Efter den efterlängtade premiären av säsong två av den sydkoreanska dystopiska överlevnadsserien ”Squid Game” har Hotels.com sett en dramatisk ökning av sökningar på Sydkorea och Seoul, vilket tyder på seriens påverkan på resandet.
Som Hotels.coms senaste trendrapport Unpack ’25 avslöjat fortsätter resenärer att vända sig till skärmarna för reseinspiration som en del av trenden Streamingturism, och den här gången är inget undantag. Hela 84 %1 av svenska resenärer har sökt efter eller bokat en resa till en destination efter att ha sett den i en serie eller film. Entusiasmen kring den senaste seriesnackisen visar sig i en betydande ökning av svenska sökningar på Sydkorea och Seoul efter att programmet sändes, Seoul har ökat med hela 55% och Sydkorea 30%2.
Data från Hotels.com visar även på ett stort globalt intresse för att besöka Sydkorea, särskilt från Japan, USA och Taiwan. Nedan är länderna med flest sökningar på Sydkorea efter premiären3:
Sydkorea
Japan
USA
Taiwan
Hong Kong
Singapore
Frankrike
Canada
Storbrittanien
Australien
Seoul har många fantastiska hotell att välja mellan, men vissa hotell verkar ha fångat globala resenärers uppmärksamhet mer än andra, Hotel Naru Seoul MGallery Ambassador är det mest eftersökta hotellet i Seoul följt av voco Seoul Myeongdong och Mondrian Seoul Itaewon4. Om du bor 10 nätter på något av dessa hotell bjuds du dessutom på en bonussnatt*.
Hotel Naru Seoul MGallery Ambassador
voco Seoul Myeongdong, an IHG Hotel
Mondrian Seoul Itaewon
Sofitel Ambassador Seoul Hotel & Serviced Residences
Grand InterContinental Seoul Parnas, an IHG Hotel