Under september släpper Kappahl Groups varumärke Newbie en limiterad kollektion som för tankarna till ballerinor, söta clowner och sagolik cirkus. Kollektionen heter Vintage Circus och är en hyllning till en romantisk och magisk värld, där varje plagg är utformat för att väcka nyfikenhet och fantasi. Kollektionen säljs endast online med start den 17 september.
Maja Olsbo, Design Lead på Newbie, säger såhär om tankarna bakom kollektionen och dess materialval:
”Vi ville skapa en kollektion som fångar den nostalgiska känslan av en gammal cirkus, med dess vackra kostymer och drömlika atmosfär. Materialvalet var avgörande – vi har använt mesh, broderier, spetsar och volanger. Några av plaggen har vackra blommönster, några med lekfulla mönster som små cirkushästar och cirkustält men även stickade jaquarder och mjuka rutor för att ge varje plagg en lyxig och romantisk känsla.”
Kollektionen går i mjuka, drömska färger som krämvitt, dammigt rosa, mjuka bruna toner och även guld, som finns i vissa av detaljerna. Plaggen består av allt från vackra klänningar, skjorta och väst, till vippiga ballerinakjolar och en liten rutig kostym. Även matchade accessoarer som rosetter, ballerinaskor och strumpor samt två matchande klänningar för kvinnor ingår i den limiterade kollektionen.
Newbie vill i alla sina kollektioner bjuda in till sin magiska värld, en plats där varje plagg berättar en historia och där fantasin och leken får blomstra. Ett budskap som såklart även Vintage Circus vill förmedla:
” Vi vill inspirera till att våga mixa och matcha i kollektionen. Varför inte styla vår söta lilla rutiga kavaj till den vita helbroderade klänningen? Eller bära skjortan med små cirkustält och fluga till vår rosa ballerinakjol? Vackert och samtidigt lekfullt, avslutar Maja Olsbo.
Om Newbie
Historien om Newbie börjar när designers på modekedjan Kappahl 2010 utifrån nyckelorden tidlöst och hållbart skapade en babykollektion med prisvärda plagg som kan ärvas mellan generationer. Newbie låg helt rätt i tiden och fick fäste viralt. Där och då tog många ”Newbielovers” varumärket till sig och deras engagemang har påverkat både design och utbud samt skapat en omfattande andrahandsmarknad för kollektionen – helt i linje med Newbies fokus på hållbarhet. En första Newbie Store öppnade i Stockholm 2014. Newbie har sedan dess utökat med flera fristående butiker i Sverige, Norge, Finland, Polen och Storbritannien och finns online i större delen av Europa och även i vissa länder i Asien, samt i Kappahls butiker. Newbie är ett varumärke inom den svenska modekoncernen Kappahl Group. Mer information på kappahl.se/newbie och newbie.com