Grinchen, den klassiska berättelsen om den gröna julhataren är något som faller folket i smaken under julmånaden. Det visar en färsk undersökning som Viaplay tagit fram. Totalt sett streamas julfilmen hela 159 525 procent mer under december, jämfört med resten av året. Även de klassiska julfilmerna Love Actually, Jag kommer hem igen till jul och Office Christmas Party toppar listorna.
I vintermörkret har svenskarna tydliga traditioner och laddar gärna upp inför julen med att streama både filmer och serier. Generellt är julafton fortfarande den dag då vi streamar filmer och serier minst av alla dagar under hela året. Nyårsdagen däremot är den dagen då vi streamar allra mest under julhelgen – i genomsnitt 3,5 timmar. Totalt sett ökar filmtittandet under december med hela 26 procent, jämfört med resten av året.
Vidare visar undersökningen att klassiska julfilmen Grinchen ökar tittandet med hela 159 525 procent i december jämfört med resten av året medan Office Christmas Party med Jennifer Aniston ökar med 3105 procent och Love Actually med 2816 procent.
– Vi håller hårt på traditionerna i Sverige och ett sätt att höja julstämningen är helt klart att streama julfilmer. Viaplays siffror talar sitt tydliga språk, där vi ser att alltifrån barnfavoriten Grinchen till att riktiga julklassiker som Love Actually blivit ett stående inslag i julfirandet på Viaplay, säger Joakim Franke, innehållschef på Viaplay Group i Sverige.
Här är listan med de julfilmer som ökar mest i tittande under december månad
1. Office Christmas Party (3 105 procent)
2. Love Actually (2 816 procent)
3. Jag kommer hem igen till jul (2 433 procent)
4. Bad Santa (2 028 procent)
5. The Holiday (1 869 procent)
6. Ett päron till farsa firar jul (1 827 procent)
7. Fred Clause (1 140 procent)
* Listan är baserad på hur mycket respektive film procentuellt ökar i tittande under december, jämfört med resten av året. All statistik är framtagen av Viaplays dataspecialister som jämfört antalet tittade minuter och snittminuter under 2021-2022.
Listan med de barnfilmer som ökar mest i tittande under december månad kan du läsa om här.
Foto: Viaplay