GALA magasin
Du läser
Kungen delade ut Bernadottestipendier
0
Kungligt

Kungen delade ut Bernadottestipendier

Den 20 maj närvarade Kungen vid presentationen av årets stipendiater inom Bernadotte­programmet.

Kungen gratulerar Konstakademiens stipendiater Andrew Allen-Olivar och Maija Viola Nürnberger.

Med anledning av Kungens 70-årsdag 2016 instiftade fem av de kungliga akademierna det så kallade Bernadotteprogrammet. Syftet med programmet är att erbjuda fortbildning med hjälp av stipendier till forskare och yngre konstnärliga utövare.

Svenska akademins stipendiater Maria Johansson och Peter Fröberg Idling fick ta emot diplom ur Kungens hand.

Kungen delade ut stipendierna vid en ceremoni i Bernadottebiblioteket på Kungl. Slottet

Stipendiater utsedda av Kungl. Akademien för de fria konsterna (Konstakademien):

Andrew Allen-Olivar
Maija Viola Nürnberger
Stipendiater utsedda av Kungl. Vitterhets Historie- och Antikvitets Akademien (Vitterhetsakademien):

Juhan Björn
Johan Larson Lindal
Jana Rüegg
Stipendiater utsedd av Kungl. Musikaliska akademien:

Hanna Fritzson
Helen Rossil
Stipendiater utsedda av Svenska Akademien:

Peter Fröberg Idling
Maria Johansson

Sofia Joons tar emot stipendium av Kungen.

Stipendiater utsedda av Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur:

Martina Hjertman
Sofia Joons
Csete Katona

Årets utvalda mottagare för Bernadottepriset:

Föreningen Fylkingen, mottagare ordförande Malte Dahlberg
Den konstnärsdrivna föreningen Fylkingen tilldelas Bernadottepriset för att under nästan ett sekel legat i frontlinjen av konstens och kulturens utveckling i dialog med teknik och samhälle.

Malte Dahlberg, ordförande i föreningen Fylkingen tar emot Bernadottepriset av Kungen.
Under ceremonin framfördes musikinslag av Karin Helqvist, violin.

Bernadotteprogrammet
Bernadotteprogrammet har som syfte att erbjuda en fortbildnings­form (på postdoktoral nivå, efter avslutad konstnärlig högskole­utbildning eller motsvarande) för yngre excellenser på väg att etablera sig som framstående utövare inom sina respektive områden.

En grundtanke är att varje projekt i någon form skall involvera minst två olika akademiers kompetensområden – exempelvis i möten mellan konstarter och kunskaps­former – och därigenom kunna få del av akademiernas olika kapaciteter.

Foto: Henric Wauge/SPA