Den 25 december 2020 hade ”Se upp för Jönssonligan” premiär på C More. Nu en månad senare har nästan 1,7 miljoner tittare sett filmen vilket placerar den på en femteplats bland de bästa svenska långfilmspremiärerna genom tiderna.
– ”Se upp för Jönssonligan” är den första streamingpremiären av en europeisk biofilm. Det historiska publikrekordet bekräftar C Mores ledande position och förmåga att nå en bred publik med de bästa svenska berättelserna, säger Philip Lindqvist, Chef C More och Head of Pay TV, TV4 Media.
År 1980 hade ”Sällskapsresan” premiär och sågs då av över 2 miljoner svenskar. ”Se upp för Jönssonligan” har nu funnits tillgänglig på C More i exakt en månad och har setts av nära 1,7 miljoner tittare totalt, streamat och linjärt. Sett till de mest publikdragande långfilmspremiärerna genom tiderna placerar sig ”Se Upp för Jönssonligan” på en femteplats, i digert sällskap med sentida titlar som ”En man som heter Ove” och ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, likväl svenska klassiker som ”Sällskapsresan”, ”Att angöra en brygga” och ”Utvandrarna.
En lustig sidoeffekt av filmens framgångar är att den danska låten ”Tag med ud og fisk” med Gitte Hænning från 1976 under flera veckor i januari har toppat Spotifys virala topp 50-lista. Låten har en central roll i Se upp för Jönssonligan och sångens pånyttfödelse har väckt stor uppmärksamhet i hemlandet Danmark.
I kvällens Guldbaggegala är ”Se upp för Jönssonligan” nominerad i sex kategorier.