Vogue Scanvindavias nya digitala omslagsstjärna är svenska Matilda Djerf har tagit världen med storm. Hon är en Instagramsensation och Pinterest-ikon. Otaliga kvinnor har visat hennes bild hos frisören, och hon har tidigare kallats ’Nordens Brigitte Bardot’. Inte nog med det, hon är entreprenören bakom framgångsrika Djerf Avenue – ett märke med en kändisskara av beundrare, däribland internationella stjärnor såsom Hailey Bieber.
Och nu syns hon på Vogue Scandinavias digitala omslag i en helt ny stass med vintageprägel som ekar 70-tal; fjäderlätt Farrah Fawcett frisyr, blekta bryn och tidlösa Levis shorts. Fotograferad i Stockholms skärgård, belyser Djerf viktiga ämnen som sårbarhet, psykisk hälsa och varumärkesbyggande i en exklusiv intervju med Vogue Scandinavia.
Men varför är vi (och resten av världen) ”mad about Matilda Djerf?” För 26-åringen från Borås är fascinationen en gåta. ”Jag är bara jag. Jag är bara Matilda. En liten tjej från en liten stad,” säger hon. Vår teori är att det handlar om hennes genuina ärlighet. På sina sociala medier är hon öppen om sina utmaningar kring psykisk hälsa och delar med sig av personliga, gripande erfarenheter – som när hon nyligen genomlevde en potentiellt livshotande ektopisk graviditet. ”Jag vill vara den personen jag behövde när jag gick igenom mina egna ätstörningar och självskada och ångest,” förtydligar Djerf om varför hon väljer att så öppet dela med sig av sina svåraste stunder till sin stora skara följare.
Mer info hittar du på:
Stylist : Sara Jeminen
Talent : Matilda Djerf
Hair Stylist : Philip Fohlin using Kèrastase
Makeup Artist : Josefina Zarmén
Photographer Assistants : Niklas Marklund, Nigel Perry
Stylist Assistants : Ebba Martin, Emma Glennow
Production : Linkdetails