GALA magasin
Du läser
Majoritet av svenskar säger “ja” till att åka på bröllop utomlands
0
Resor & Hotell

Majoritet av svenskar säger “ja” till att åka på bröllop utomlands

Ny undersökning från Klarna visar att 3 av 4 svenskar är mer benägna att tacka ja till destinationsbröllop utomlands om det kombineras med semesterresa.

Bröllopssäsongen står i full blom, och enligt siffror från Skatteverket förväntas fler än någonsin gifta sig under 2025. De senaste åren har det talats allt mer om så kallade destinationsbröllop – bröllop som hålls på annan ort, inte sällan utomlands, och kan sträcka sig över flera dagar.

Klarna, det AI-drivna betalnings- och handelsnätverket, har genomfört en ny undersökning som visar att en majoritet av svenskarna (54%) lockas av tanken på att vara gäst på ett bröllop som sker utomlands. Bland 25-34-åringar är det hela 73% som mer än gärna skulle åka på ett destinationsbröllop.

Bröllop som semester – inte bara för brudparet

Nästan tre av fyra (72%) är mer benägna att tacka ja till ett bröllop utomlands om det också innebär en gemensam semester med nära och kära. På frågan om vilka saker man gillar med destinationsbröllop svarar drygt hälften (55%) att de ser det som en extra semester. Många lyfter fram bättre väder (47%), extra tid med brudparet och gästerna (31%), och att de är mindre traditionella, på mer unika platser (37%).

På frågan vad vi ogillar med destinationsbröllop, svarar 42 % att de hellre vill välja sin semesterdestination själva. Men bland yngre svenskar är siffran betydligt lägre: endast 22 % av 18–24-åringarna och 32 % av 25–34-åringarna.

– Synen på bröllop förändras. I dag ser många ett bröllop som en chans att resa, umgås och skapa gemensamma minnen, och bland yngre en större öppenhet att kombinera sin semester med att fira någon annans stora dag. Det gör det också lättare att få ihop både tid och pengar – att se bröllopet som en del av semestern blir ett smart sätt att få dubbel utdelning på sin resebudget, säger Karin Haglund, konsumentbeteendexpert på Klarna.

Ekonomiska strategier för att klara kostnaderna

Under det senaste året har svenskarna i snitt lagt ut över 5 319 kr på att delta på bröllop, och för ett destinationsbröllop kan snittsvensken tänka sig att spendera nära 9 970 kr. Vanliga strategier bland gäster för att ha råd med destinationsbröllop inkluderar:

● Kombinera bröllopet med semesterbudgeten (35%).

● Köpa en billigare present, eller ingen alls (25 %).

● Dela boende med vänner och familj (24 %). Fler fakta ur undersökningen:

● 34 % har någon gång blivit inbjudna till ett destinationsbröllop utomlands.

● 23 % har någon gång känt sig pressade att delta i ett bröllop de haft svårt att ha råd med.

● 63 % anser att paret inte ska förvänta sig gåvor om gästerna rest utomlands för att närvara på bröllopet.

Om undersökningen: Undersökningen genomfördes av OnePoll på uppdrag av Klarna den 16-20 maj 2025, med ett nationellt representativt urval av 1 000 svenskar över 18 år.