Nu har väl inte missat Viaplays nya realityserie ”Husköp i blindo”?. I programmet lägger deltagarna helt över ansvaret till programmets experter för att hitta det perfekta drömhemmet. Programledare för Husköp i blindo är Carin da Silva som till sin hjälp har inredningsexperten Lena Nyholm och en av Sveriges främsta inom fastighetsaffärer, Sebastian Stojanovic.
– Tittarna kan förvänta sig mycket känslor, inspiration, glädje men man lär sig också en massa om inredning och husköp. Detta är verkligen ett program som passar hela familjen då det är så mångsidigt, säger programledaren Carin da Silva.
Under fem avsnitt får tittarna följa med på en rafflande resa där olika familjer och par lägger över ansvaret av ett husköp i händerna på programmets experter. När fullmakten är signerad har experterna tillsammans med en byggentreprenad all makt att köpa och renovera ett hus som familjerna aldrig ens har sett.
Husköp i blindo är baserat på det danska succéprogrammet Buying Blind Denmark, och programleds av Carin da Silva. Nu släpps den officiella trailern till Husköp i blindo som har premiär den 19 september på Viaplay och TV3.
– Deltagarna är så otroligt modiga som lägger sitt husköp i våra experters händer. Nu är ju de i och för sig riktiga proffs men det vet ju inte deltagarna, säger Carin da Silva.
Hon är dock tveksam till att själv kunna medverka och överlåta sitt husköp.
– Nej, jag tror inte jag skulle våga det plus att jag själv har ett stort inredningsintresse så jag tycker det är roligt att göra allt själv. Men jag skulle absolut vilja ha deras tips och råd då experterna besitter en enorm kunskap, säger hon.
Vid sin sida har Carin da Silva inredningsexperten Lena Nyholm och Sebastian Stojanovic som är en av de bästa i Sverige på fastighetsaffärer.
– Det är viktigt att förstå att inredning handlar om så mycket mer än bara möbler och saker. Inredning påverkar vårt mående och behöver tas på största allvar. Det är fantastiskt att få visa hur neurodesignade rum skapar både glädje och harmoni, säger Lena Nyholm.
Sebastian Stojanovic utlovar en säsong som är en känslomässig berg- och dalbana.
– Tittarna kommer få se mycket känslor såsom glädje, besvikelse och förtvivlan hos deltagarna när ”vill ha” och ”har råd med” kolliderar. Ett program som ger genuin insyn i den känslostorm som i regel varje husköpare går igenom i samband med köp. Speciellt om de köper sitt hus osett. Jag bjuder även på en dos väldigt rak och tydlig kommunikation i de situationer som kräver så. Allt med deltagarnas bästa för ögonen, säger Sebastian Stojanovic.
Den 19 september släpptes de första två avsnitten på Viaplay, samtidigt som det första avsnittet hade premiär på TV3. Därefter släpps ett avsnitt per vecka på både Viaplay och TV3.
Foto: Mattias Andersson/Viaplay