När Melodifestivalen 2025 drar igång kommer tittarna mötas av en helt ny look men årets scen är i grunden ett återbruk. När SVT:s team, bestående av bland annat scenograf Viktor Brattström och ljus- och videodesigner Fredrik Stormby, skapade förra årets scen var utgångspunkten att design och konstruktion skulle fungera över tid.
– Den observanta kommer känna igen årets scen eftersom den är uppbyggd som förra året. Vi kommer dock skapa en ny skrud vad gäller videomaterial och ljus som kommer andas 2025 och ge tittarna en ny upplevelse, säger Viktor Brattström.
Återbruk är årets ledord men några nyheter kommer ändå ta plats i årets scenbygge. Precis som i fjol utgörs stora delar av scenografin av LED-ytor och helt nytt innehåll av videomaterial har tagits fram för att fylla väggar och golv och därigenom skapa en helt ny känsla. De två vinklade LED-väggarna med integrerade armaturer och det 72 kvadratmeter stora LED-golvet erbjuder möjligheter att skapa unika nummer och en spektakulär upplevelse för både publik och tittare.
Ljus- och videodesigner Fredrik Stormby står liksom förra året bakom uttrycken i LED-skärmarna.
– Vi har tillsammans med SVT:s producenter tagit fram en design för året som är grafisk, lekfull, färgrik och mjuk i formerna, i kontrast till 2024 års rena och puderrosa design. Grafiken och ljussättningen samspelar för att ge årets version av scenen en ny, ung och energisk kostym, säger Fredrik Stormby.
– Årets design passar årets programledare perfekt – den känns modern, härlig och med massor av energi, säger Christel Tholse Willers, exekutiv producent.
Nytt för i år är också att den spång på parkett, som används för ”winners walk” och som spelplats för programledarna, kommer få större utbredning och bli en naturlig plats mitt i publikhavet.
Foto: SVT